کد خبر : 935
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

سنتی که قدمت۱۰۰ ساله دارد؛

آیین سنتی «خدا، خدا تو بارون» در رشتخوار

آیین سنتی «خدا، خدا تو بارون» در رشتخوار
آیین سنتی «خدا، خدا تو بارون » برای طلب نزولات آسمانی در نقاط مختلف رشتخوار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «چهل ماه نیوز»، آیین سنتی «خدا، خدا بارون» از دیرباز در شهر و روستاهای شهرستان رشتخوار اجرا و قدمت این آیین سنتی به بیش از ۱۰۰ ساله می‌رسد.

از قدیم‌الایام و در طی سال‌های دور در پی کاهش نزولات آسمانی و بنا به نیاز مردم منطقه شهرستان رشتخوار و روستاهای این شهرستان از دیرباز سنت و آیین تاریخی «خدا، خدا بارون» در رشتخوار اجرا و دست دعای مردم و کشاورزان به سوی خداوند متعال برای نزول برکات آسمانی بالا رفته است.

شهسواری از ساکنین روستای ملک آباد رشتخوار در را رابطه با این سنت دیرینه در روستای خود، گفت: هر ساله و در پی کاهش نزولات آسمانی جمعی از جوانان روستا با راه‌انداری دسته و گروهایی اقدام به اجرای آیین سنتی خدا، خدا تو باران می‌کنند، با نیت رحمت الهی با بارش نزولات آسمانی شوند.

علی مرادزاده كارشناس هنر در رشتخوار در رابطه با این آیین سنتی به خبرنگار ما گفت: معنویت و هنر در ایران ریشه‌ای به عمق تاریخ دارد، یکی از سنت‌های زیبایی که از دیرباز در منطقه ما پابرجاست، تمنای باران با فولکوری مرسوم به «خدا، خدا بده تو بارون» است که خیلی از مردم شهر و روستا و قدیمی‌ها هنوز هم به یاد دارند.

وی در ادامه افزود: این سنت قدیمی ریشه در دعا و ذکر دارد و قسمتی از عرفان گاها همراه با موسیقی‌های سنتی خراسان است، که به سال‌های خیلی قدیم نیز برمی‌گردد.

مرادزاده در ادامه در توصیح این سنت و آیین تاریخی گفت: این آیین درخواست عارفانی است از خداوند متعال برای زمانی که بارندگی اتفاق نمی‌افتد، صورت می‌پذیرد و یک حرکت نمادین موزیکال که در برخی نقاط با همراهی ساز و با گروه‌خوانی همراه است.

وی در ادامه یادآور شد: در رشتخوار و نقاط مختلف این شهرستان هم از قدیم این آیین رسم بوده و وقتی باراش باران از عرف خود خارج می‌شد و نمی‌آمده است، تعدادی از کشاورزان گروه‌هایی را راه می‌انداختند و شب‌ها با شعر

«خدا، خدا بده تو باران،
از حرمت مزارون،
اون‌های که دیمه کاشتن،
آبی به جوی نداشتن،
گندم که سینه چاکه،
از تشنگی هلاکه،
خدا خدا بده تو بارون،
به حرمت مزارون»

را می‌خواندند و به درب منازل می‌رفتند و صاحبخانه هم یک کاسه آبی را می‌پاشید، روی بدن کسانی که این ذکر را می‌خواندن با نیت اینکه دارد باران می‌آید و بعد هرکی که نذر داشت از گندم ، آرد از پول داخل ظرف یا کیسه گروه می‌ریختند و این گروه پس از چند شب دور زدن در سطح شهر و روستا نذریات جمع‌آوری شده رو جمع می‌کردند و اکثراً به نقدینگی تبدیل می‌کردند و در مزار کاریزک رشتخوار یا سایر مکان‌های مذهبی به صورت تهیه تافتون یا آش یا اگر می‌شد، گوسفندی را خریداری می‌کردند و با اون یک ولیمه‌ای می‌دادند و منتظر باران می‌شدند و باران می‌آمد.

وی در پایان افزود: این آیین سنتی ترکیبی از اعتقاد و هنر است، که این سنت زیبا را رقم زده است، امیدوارم که این سنت هنوز حفظ شود و مسلط بر این سنت هستند، به این جریان دست به خیر شوند و این سنت را انشالله اجرا کنند، تا شاهد نزولات آسمانی در سطح شهر و روستاهای شهرستان باشیم.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.