کد خبر : 347
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

هنری کهن که با تلاش کارآفرین جوان بار دیگر فعال شد؛

اشتغال ۶۰ بانوی روستایی با هنر فرت‌بافی در رشتخوار

اشتغال ۶۰ بانوی روستایی با هنر فرت‌بافی در رشتخوار
جوان کارآفرین روستایی در رشتخوار با شناسایی این هنر و آموزش بانوان جوان روستایی بار دیگر این هنر فراموش شده را احیا و چرخ کارگاه‌های قدیمی فرت‌بافی را در روستاها با ایجاد اشتعال برای ۶۰ بانوی روستایی به گردش درآورد.

 

به گزارش چهل ماه نیوز، فرت‌بافی از قرن‌ها پیش در روستاهای شهرستان رشتخوار رونق داشته و این هنر قدیمی چند سالی بود که بنا به عدم توان بازاریابی محصولات تولیدی توسط خود زنان روستایی در روستاهای رشتخوار به دست فراموشی سپرده شده بود.

جوان کارآفرین روستایی در رشتخوار با شناسایی این هنر و آموزش بانوان جوان روستایی بار دیگر این هنر فراموش شده را احیا و چرخ کارگاه‌های قدیمی فرت‌بافی را در روستاها با ایجاد اشتعال برای ۶۰ بانوی روستایی به گردش درآورد.

مسعود زاهدی کارآفرین و فعال اقتصادی در شهرستان رشتخوار در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با احیاء و زنده‌کردن مجدد هنر فرت‌بافی در این شهرستان گفت: با وجود اینکه سنت دیرینه و هنر قدیمی فرت‌بافی در روستاهای شهرستان رشتخوار به دست فراموشی سپرده شده بود بر آن شدیم تا با احیای مجدد این هنر تولید فرت‌بافی در سطح شهرستان رشتخوار را زنده و آن را در روستاها رونق دهیم.

فعال شدن ۳۰ دستگاه فرت‌بافی در روستای نوق رشتخوار

 

وی در ادامه افزود: در همین رابطه با زنان قدیمی در روستاهای نوق و دیگر روستاها جلساتی را برگزار و افراد علاقمند به آموزش در سطح روستاها را با استفاده از ظرفیت بانوان توانمند در حوزه تولید فرد بافی آموزش دادیم و هم اکنون تنها در روستای نوق شهرستان اشغال ۳۰ دستگاه فرت‌بافی استقرار و کار فرج بافی در این روستا آغاز شده است.

زاهدی همچنین با اشاره به اینکه تولیدات زنان روستایی در حوزه فرت‌بافی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌های سطح شهرستان به فروش گذاشته می‌شود، اظهار داشت: طبق قراردادی که با بانوان روستایی در سطح روستاهای شهرستان رشتخوار منعقد شده تمامی تولیدات این بانوان از آن‌ها خریداری شده و علاوه بر کمک در حوزه معیشت خانواده هنر زنان شهرستان رشتخوار را با این کار معرفی می‌کنیم.

اشتغال، درآمد‌زایی و گذاران اوقات فراغت با فرت بافی در روستاها

زهرا نظامی بانوی فعال در حوزه فرت‌بافی در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار ما، بیان داشت: پس از حمایت آقای زاهدی و احیای مجدد هنر فرت‌بافی هم‌اکنون علاوه بر کسب درآمد از این راه تولید فرت باعث ایجاد روحیه نشاط و شادابی و همچنین سرگرمی در بین بانوان جوان در روستا شده است، زنان روستا علاوه بر رسیدن به کارهای من منزل و خانه این امکان را دارند که در کنار آن و در اوقات فراغت هنر فرت‌بافی را دنبال کنند.

فرت‌بافی هنری که بانوی روستایی ۵۰ سال آن را دنبال می‌کند

ماژور دیگر بانوی روستای نوق نیز با اشاره به اینکه حدود ۵۰ سال است که هنر فرد بافی را آموزش دیده و به دیگران نیز آموزش می‌دهد، اظهار داشت: این هنر علاوه بر روحیه شاداب بین زنان روستا باعث می‌شود تا از این طریق بتوان درآمدی نیز برای امرار معاش و کمک به خانواده‌ها در روستاها فراهم کرد.

خانم فتحی دیگر کارآفرین و علاقه‌مند به حوزه فرت‌بافی در روستای نوق رشتخوار به خبرنگار ما در رابطه با هنر فرت‌بافی یادآور شد: تنوع کار در حوزه فرت‌بسیار زیاد است پارچه‌های تولید شده هم به صورت نخی و هم ابریشمی می‌تواند در این هنر تولید و روانه بازار شود که این امکان نیز برای مشتریان خاص وجود دارد که از طریق سفارش و نخ ابریشمی بتوانند تولیدات خود را در بازار خریداری کنند.

 

هم اکنون بیش از ۶۰ بانوی کارآفرین در سطح شهرستان رشتخوار در روستاهای مختلف از جمله نوق، باسفر، سنگان و …. هنر فرت بافی را آموخته و در ادامه هنر  بزرگان و قدیمی‌های روستاهای خود این کار را با عشق و علاقه دنبال می‌کنند.

تولید پارچه‌های دستمال‌های صورت، حوله، پرده و دیگر نیازهای خانواده‌ها را با استفاده از هنر فرد بافی می‌توان تولید و به دست مشتریان رساند.

انتهای خبر/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.