کد خبر : 824
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۹:۴۲

مسئول میراث فرهنگی رشتخوار:

حمام تاریخی در روستای سنگان رشتخوار کشف شد

حمام تاریخی در روستای سنگان رشتخوار کشف شد
مسئول میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار گفت: در حین مرمت و احیای دیوارهای ضلع غربی حمام‌تاریخی عیسی‌خان در روستای سنگان رشتخوار یک حمام تاریخی مروبط به دوران صفویه کشف شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهل ماه نیوز، کاظم کامیاب مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رشتخوار، گفت: در حین عملیات جمع‌آوری دیوارهای ضلع غربی حمام تاریخی عیسی‌خان در روستای سنگان رشتخوار که به جهت مرمت و احیاء، بقایای دیوارها و بخشی از هواکش این مجموعه در حال انجام بود، یک بنای تاریخی نمایان شد که با بررسی و ورود از سمت هواکش این اثر تاریخی مشخص شد که این اثر کسف شده نیز حمام تاریخی دیگری در ضلع جنوبی حمام عیسی خان بوده است که به دلایل نامعلوم تمام فضاهای آن در گذشته با نخاله پر گردیده است.

کامیاب در ادامه افزود: ساختار معماری، طاق ها و نوع آجرهای به کار رفته در این بنا نشان می دهد که کاربری بنا حمام و مربوط به اواخر دوره صفویه است.

وی در ادامه تصریح کرد: بلافاصله پس از کشف بقایای این حمام تاریخی با مشارکت انجمن میراث فرهنگی روستای سنگان، دهیاری و شورای اسلامی و میراث فرهنگی کار آوار برداری و تخلیه نخاله های این حمام تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

کامیاب افزود: روستای تاریخی سنگان در ۲۳ کیلومتری محور رشتخوار به تربت‌حیدریه واقع گردیده است و در حال حاضر ۷ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: با توجه به جاذبه های تاریخی، گردشگری و کارگاه های صنایع دستی و حضور گردشگران در این روستای تاریخی ۲ اقامتگاه بوم‌گردی در این روستا ایجاد گردیده است و حدود ۵۰ کارگاه سنتی در رشته فرت‌بافی در این روستا فعالیت دارند.

روستای سنگان رشتخوار در حوزه‌های دیگر همچون بازی‌های بومی و محلی، موسیقی سنتی، نمایش آیین‌های سنتی و … نیز جزو روستای‌های مهم شهرستان رشتخوار است، که جشنواره‌های نوروزی در این روستا هر ساله گردشگران بسیاری را مجدوب خود کرده است.

انتهای خبر/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.