کد خبر : 2099
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲

مشکلی که همچنان ادامه دارد؛

شهر رشتخوار همچنان در انتظار زمین مسکن ملی

شهر رشتخوار همچنان در انتظار زمین مسکن ملی
مشکل تأمین زمین و حل معضل مسکن ملی خواسته‌ای که چند سالی است جوانان متقاضی مسکن ملی در رشتخوار را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و گلایه‌های متعددی را در این شهر به دنبال داشته است.

به گزارش چهل ماه نیوز،  به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ مشکل تأمین زمین و حل معضل مسکن ملی خواسته‌ای که چند سالی است جوانان متقاضی مسکن ملی در رشتخوار را با مشکلات عدیده مواجه کرده و گلایه‌های متعددی را در این شهر به دنبال داشته است.

افزایش بی‌سابقه اجاره‌خانه‌ها در رشتخوار

میثم ریاحی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با مشکل نبود مسکن در شهر رشتخوار و افزایش بی‌سابقه کرایه منازل در این شهر گفت: امروز پیدا کردن خانه و منزل باقیمت مناسب برای جوانان شهر رؤیایی دست‌نیافتنی شده است به‌طوری‌که بیشتر درآمد کاری جوانان شهر به‌واسطه نبود خانه صرف هزینه کرایه‌خانه‌های سنگین در شهر می‌شود.

وی با درخواست رفع مشکل زمین در شهر رشتخوار برای موضوع مسکن ملی بیان داشت: درخواست ما از مسئولین این است که رفع مشکل مسکن در شهر رشتخوار در اولویت کاری آنان باشد و هرچه سریع‌تر وضعیت مسکن ملی و زمین‌های مربوط به آن را در شهر مشخص کنند، تا جوانان این شهر نیز صاحب‌خانه شوند.

 

ادامه‌دار بودن رؤیای ۲۰ ساله برای خانه‌دار شدن

مهدی موسوی دیگر شهروند ساکن شهر رشتخوار با تأکید بر اینکه حدود ۲۰ سال است که مستأجر است و کرایه‌های سنگین خانه علی‌الخصوص در چند سال اخیر کمرشکن بوده است، اذعان داشت: امروز در بیشتر شهرها و روستاها مشکل تأمین زمین حل‌شده و بسیاری از روستاییان و شهرهای دیگر موضوع ساخت مسکن خود را آغاز کردند.

موسوی با درخواست از مسئولان رفع مشکل تأمین مسکن ملی در شهر رشتخوار را خواستار و برای رفع این موضوع با تأکید بر پیگیری‌های بیشتر از سوی مسئولان، یادآور شد: امروز جوانان شهر رشتخوار آرزوی دیرینه آنان صاحب‌خانه شدن و ساخت منزل برای خودشان است، انتظار ما از مسئولان شهرستان در امتداد و راه مسیر شهید رئیسی خدمت مجدانه و جهادی در حوزه خدمت به جوانان و رفع مشکل مسکن است، امیدواریم به‌زودی این مشکل نیز حل‌شده و جوانان عزیز این شهر و این دیار نیز صاحب‌خانه شوند.

 

مشکلات تأخیر ساخت مسکن

ایمان صفایی دیگر شهروند ساکن رشتخوار اشاره به اینکه این سومین بار است که موضوع مسکن از طریق مصاحبه‌های مردمی گزارش می‌شود و همچنان موضوع حل‌نشده است، گفت: هر روز هزینه‌های ساخت رو به افزایش است، اما وام همچنان به همان میزان قبلی به متقاضیان برای ساخت مسکن پرداخت می‌شود و این می‌تواند جوانان عزیز این مرزوبوم را برای پرداخت اقساط و همچنین ساخت منزل دچار مشکل کند.

صفایی در ادامه تصریح کرد: درخواست ما از مسئولان شهرستان و همچنین نماینده محترم خواف و رشتخوار پیگیری موضوع مشکل مسکن و مشکل زمین در سطح شهر رشتخوار است ما امیدواریم به‌زودی این مشکل حل‌شده و هرچه زودتر شاهد ساخت منازل و تأمین مسکن جوانان عزیز در این شهر باشیم.

سید محسن صمیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ در پاسخ به درخواست شهروندان مبنی بر تعیین و تکلیف زمین در طرح ملی مسکن اظهار داشت: با توجه به مطالبه عموم مردم شهر رشتخوار و همچنین نارضایتی‌های پیش‌آمده در خصوص عدم تأمین زمین و واگذاری زمین در راستای طرح نهضت ملی مسکن، چند نکته جهت تنویر افکار عمومی و همچنین آگاهی همشهریان عزیز از اقداماتی که در این مدت توسط مسئولان مربوطه صورت‌گرفته، قابل توجه است.

وی با بیان اینکه هم‌زمان با آغاز به کار دولت سیزدهم و تحقق ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور در شهرستان رشتخوار نیز اقداماتی در راستای آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه مربوطه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در ابتدا در  بحث شناسایی اراضی مستعد طرح مذکور، بررسی‌هایی صورت گرفت و با توجه به وجود زمین ۶ هکتاری مقابل بیمارستان حضرت زهرا (س) که جزء اراضی دولتی شهرستان محسوب می‌شد، مقرر شد تا کلنگ طرح نهضت ملی مسکن در این اراضی به زمین بخورد.

رئیس اداره شهرسازی رشتخوار با تأکید بر اینکه اقدامات لازم نیز در همین راستا انجام شود و حتی زمین مذکور نیز به محدوده خدماتی شهر الحاق و در کارگروه امور زیربنایی استان مورد پذیرش کلیه سازمان‌های دولتی قرار گرفت، تصریح کرد: طرح تفکیکی زمین به‌صورت ۲۱۴ واحد ۲۰۰ متری جهت هر متقاضی نیز تهیه شد که متأسفانه بعد از استعلام مشاور طرح مربوطه، ساخت‌وساز در این اراضی با مخالفت آب منطقه‌ای تربت‌حیدریه مواجه و عملاً زمین مذکور از دستور کار خارج شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور در ابتدای کار نیازمند بررسی‌های بیشتری در بحث تصویب قوانین و مقررات بود، موارد مربوط به بحث واگذاری‌ها و الحاق اراضی و طرح در کارگروه استان حدود یک سال به درازا کشید، اذعان کرد: در همین اثنا تعداد ۱۵ قطعه زمین موجود که در اختیار اداره راه و شهرسازی بود به متقاضیان واجد شرایط واگذار که تاکنون پیشرفت خوبی داشته و به مرحله سفت‌کاری رسیده است.

صمیمی با بیان اینکه بعد از مخالفت آب منطقه‌ای با اراضی مقابل بیمارستان حضرت زهرا (س) جلسات متعددی با مالکین اراضی واقع در حاشیه شهر رشتخوار (حدود ۴۰ هکتار از اراضی موجود در ضلع جنوبی تپه چهل ماه تا انتهای بلوار معلم_۲۵ هکتار از اراضی ضلع شرقی جاده راه‌آهن_حدود ۲۴ هکتار از اراضی جنب سایت اداری) برگزار شد، عنوان کرد: علی‌رغم انجام برخی از توافقات لازم و حتی اعطای امتیاز بیشتر به مالکین با توجه به ارزش اراضی نسبت به قوانین موجود در سایر شهرستان‌های استان، متأسفانه با توجه به اختلافاتی که بین مالکین این اراضی وجود داشت، درنهایت با مخالفت برخی از مالکین مواجه شد.

وی با تأکید بر اینکه عملاً کلیه تلاش‌ها و پیگیری‌های دستگاه‌های مرتبط به طرح نهضت ملی مسکن که در حدود دو سال زمان برد، بی‌سرانجام ماند، تشریح کرد: در سال ۱۴۰۲ اداره راه و شهرسازی شهرستان نسبت به تملک اراضی زیر دیوار ساحلی شمال شهر (محدوده دانشگاه پیام‌نور) اقدام و با توجه به اینکه به گواه اکثر مردم و قدیمی‌های شهرستان، این اراضی از قدیم‌الایام در اختیار شخص خاصی نبوده و بستر و حریم کال قتلگاه رشتخوار بوده و از سال ۱۳۵۷ در اختیار شهرداری قرار داشته است.

رئیس اداره شهرسازی رشتخوار ادامه داد: این اراضی را موات تشخیص داده؛ اما متأسفانه به دلیل وجود تعداد اندکی معارض که از سال ۱۳۸۰ اقدام به تصرف این اراضی کرده‌اند و به رأی صادره اعتراض و در مراجع قضایی علیه اداره راه و شهرسازی طرح دعوی داشته‌اند، عملاً پیشبرد طرح مذکور با مشکل مواجه شده و تا مشخص‌شدن نتیجه دعوی مطروحه امکان تخصیص و واگذاری اراضی مذکور وجود ندارد.

وی همچنین ابراز کرد: در آخرین اقداماتی که صورت گرفت مقدار حدود ۲ هکتار از اراضی داخل محدوده شهر که در اختیار جهاد کشاورزی شهرستان بود جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص‌یافته که در حال حاضر نیز مراحل اداری آن در حال انجام است.

صمیمی در پایان بیان کرد: با توجه به موارد مطرح‌شده، مسئولین و اعضای شورای مسکن شهرستان جهت برخورداری همشهریان رشتخواری از مزایای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت همانند سایر مردم کشور، پای‌کار بوده و از هیچ تلاشی مضایقه نخواهد کرد.

انتهای خبر/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.