بدون نظر
 
توجه بیش از حد دولتی ها به خودروسازها هم، چاره ساز نشد؛
«آش همان آش است و کاسه همان کاسه»؛ رکود صنعت خودرو با حمایت ۲۵۰۰ میلیاردی هم رفع نشد
تاریخ انتشار : 25 دسامبر 2015 در 19:57
 
در عین حال، فروش اقساطی خودروسازان باعث شد تا اندک معامله‌ای که بابت خرید و فروش در بازار صورت می‌گرفت متوقف شود. بسیاری از مشتریان بازار منتظرند تا دوباره طرحی مانند پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی اجرا شود و بعد از آن نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

«آش همان آش است و کاسه همان کاسه»؛ رکود صنعت خودرو با حمایت ۲۵۰۰ میلیاردی هم رفع نشد

به گزارش چهل ماه نیوز به نقل از فارس؛ تنها چند روز پس از آنکه دولت در شرایط محدویت منابع مالی، رقم قابل توجهی را به صنعت خودرو اختصاص داد و در حالی که این اقدام به بهانه خروج از رکود صورت گرفت، باز هم شرایط فروش خودروسازان به همان وضعیت قبل بازگشته و رکود دوباره بر سر این صنعت سایه انداخته است.

به این ترتیب ۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی در ماجرایی هزینه شد که هیچ اثری در بهبود شرایط صنعتی و اقتصادی کشور نداشته و تنها یک رانت برای خودروسازان بود تا از دست خودروهایی که بدون حساب و کتاب و بدون سنجش نیاز بازار، تولید و انبار کرده بودند خلاص شوند.

در عین حال، فروش اقساطی خودروسازان باعث شد تا اندک معامله‌ای که بابت خرید و فروش در بازار صورت می‌گرفت متوقف شود. بسیاری از مشتریان بازار منتظرند تا دوباره طرحی مانند پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی اجرا شود و بعد از آن نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

طبق آخرین آمار وزارت صنعت، میزان تولید خودرو در کشور طی آبان امسال ۵۵ هزار و ۴۹۳ دستگاه بوده که نسبت به آبان ۹۳ کاهش ۴۲.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

این افت تولید نشان دهنده تشدید رکود در صنعت خودرو در ماهی از سال است که در همان ماه، تزریق منابع مالی با هدف رفع رکود صورت گرفت.

این موضوع که تحریک تقاضا با فروش اقساطی کالا یک راه‌ حل موقتی است نه بلندمدت، بر کسی پوشیده نیست و هر کارشناس اقتصادی به این مسئله اذعان دارد. از این رو باید گفت که اگر به جای پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به فروش خودروهای انبار شده خودروسازان، مبلغی بابت بهبود فرآیندهای تولید و در جهت کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو اختصاص می‌یافت نتیجه قابل قبول‌تری در اقتصاد کشور داشت و به تبع با منطقی شدن قیمت خودروها و بهبود کیفیتشان، تقاضا برای خرید خودرو افزایش می‌یافت و رکود بازار نیز کم کم برطرف می‌شد.

از سویی اگر عده‌ای بخواهند اینطور توجیه کنند که چون دیگر بازارهای اقتصادی کشور راکد است، بازار خودرو نیز راکد شده و شرکتهای خودروساز با مشکل مالی روبرو هستند، باید گفت که اگر کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی در سطح مناسبی قرار داشته باشند، صادرات می‌تواند جایگزین بازار داخل شود و پاسخگوی تولید شرکت‌های خودروساز باشد تا کسری فروش خود را از این طریق تأمین کنند.

چه کسی برای تیم اقتصادی دولت تصمیم می‌گیرد؟

در شرایطی که قرار بود رفع رکود اصلی‌ترین هدف طرح دولت برای فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی باشد، این هدف محقق نشد و خودروسازان دوباره با مشکل فروش روبرو شده‌اند. به این ترتیب مشخص نیست چه کسی این طرح را برای دولت کارشناسی کرده و با چه توجیهی مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت و کلاً هیأت دولت را به اثربخشی این طرح راضی کرده بود؟

حال این سوال از مسئولان اقتصادی کشور مطرح است که پرداخت منابع ۲۵۰۰ میلیارد تومانی چه تأثیری در رفع رکود از صنعت خودرو داشت؟ خوب است آمار و ارقامی در مورد میزان اثربخشی این طرح از سوی دولت ارائه شود تا دلیل این اقدام دولتمردان برای مردم مشخص شود.

نجات خودروسازان با فروش ۱۱۰ هزار دستگاهی

از سویی با وجود تبلیغات بسیاری که برای اجرای بسته خروج از رکود دولت شد، خروجی این طرح تاکنون تنها فروش ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو بوده است که به گفته دولتی‌ها قرار بود این میزان فروش، رکود بازار را برطرف کند، رکودی که زیاده‌خواهی خودروسازان و در نتیجه افزایش بیش از حد قیمت‌ها و افت کیفی تولیدات دلیل اصلی آن بود.

به این ترتیب دولت بابت عملکرد نسنجیده خودروسازان نه تنها رفع مشکلات ایجاد شده را از آنها طلب نکرد بلکه با جایزه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی، خودروهای بدون برنامه‌ تولید شده آنها را به فروش رساند.

این در حالی است که مردم خواستار بهبود کیفیت و قیمت خودروها هستند تا بعد از آن نسبت به خرید اقدام و رکود بازار را برطرف کنند. افرادی نیز که در مدت شش روزه فروش خودروهای اقساطی برای ثبت نام اقدام کردند بیشتر با هدف دریافت وام به این طرح دولت پاسخ مثبت دادند.

دولت تعهدی از خودروسازان نگرفت

تسهیلات میلیاردی در وضعیتی از سوی بانک مرکزی به خودروسازان اختصاص یافت که دولت هیچ تعهدی از تولیدکنندگان در مورد بهبود کیفیت و قیمت تولیداتشان نگرفته و ادامه روند فعلی تولید خودروسازان، در آینده‌ای نزدیک دوباره انباشت خودرو در پارکینگ خودروسازان را به همراه خواهد داشت.

بهتر بود تیم اقتصادی دولت هنگام تصمیم‌گیری برای تخصیص منابع محدود بانکی به صنعت خودرو فکری هم برای اثربخشی این طرح می‌کرد و حداقل از خودروسازان بابت افزایش کیفیت و کاهش قیمت تعهد می‌گرفت.

به این ترتیب اجرای بسته خروج از رکود دولت نه تنها رکود را از این صنعت و بازار برطرف نکرد بلکه رکود را تشدید کرد و نتیجه‌ای جز فروش خودروهای باد کرده روی دست خودروسازان نداشت که این اقدام در آستانه انتخابات مجلس می‌تواند برداشت‌های دیگری را نیز در پی داشته باشد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:

تــوجـه

  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
  • لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
  • لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
  • به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید

ثبت نظر :


 
 
x
هشدار پلیس به برهم زنندگان آرامش مردم در آستانه چهارشنبه‌سوری مشارکت ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیونی خیرین در کمک به تجهیز مدارس رشتخوار حمایت کمیته امداد رشتخوار از ۲۰۰ بیمار نیازمند برگزاری اردوی مجازی آشنایی با منابع طبیعی برای دانش آموزان رشتخوار مراسم جشن میلاد امام حسین علیه السلام در رشتخوار+ تصاویر اوکراین برخلاف وعده خود در قبال تعهد همسایگی با روسیه عمل کرده بود/جنگ اوکراین سرسپردگان آمریکا در منطقه را از خواب غفلت بیدار کرد مراسم تکریم و معارفه مسئول عقیدتی سپاه رشتخوار برگزار شد جاهلیت مدرن امروز توسط آمریکای جنایتکار پایه‌‎ریزی می‌شود ۴۷ سری جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد در رشتخوار اهدا شد موضوع اوکراین درسی بزرگ برای سایر کشورها در حوزه اعتماد به غرب و آمریکاست/ حمایت آمریکا و ناتو از اوکراین در حد گفتار درمانی است وظیفه ما امروز ورود همگانی در مسئله جهاد تبیین است/باید قدردان خون شهدا و امنیت امروز کشور باشیم رشتخوار رکوردار بیشترین بارندگی استان و کشور
hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik Ankara evden eve nakliyat Ankara evden eve nakliyat türkçe anime izle Fethiye Escort Fethiye Escort