


به گزارش چهل ماه نیوز؛ به نقل از پرستوها، حجت الاسلام حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شب گذشته در برنامه پایش اظهار داشت: اصل بازاریابی شبکهای به عنوان یک نوع بازاریابی پذیرفته است و نمیشود منفی به آن نگاه کرد اما برخی با توجه به ظرفیتهای موجود در این نوع بازاریابی مقاصد متقلبانه ای را به آن افزوده و مسیرش را منحرف کردهاند.
وی تصریح کرد: در این نوع بزار یابی یک سو هرمی کلاسیک وجود دارد که افراد هنگام ورود با ۱۰۰ درصد زیان وارد میشوند که وعده میدهند با دریافت پورسانت از زیر مجموعه سود هم علاوه بر جبران زیاد به دست میآورند.
بحرینی بیان داشت: نوع دیگر بازاریابی شبکهای بهصورتی است که عضو جدید در شبکه در ازاء پولی که میدهد کالایی دریافت میکند و با اینکه دیگر بازاریاب نیست ضرری هم نکرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فضای بازار شبکه یا سالم و پاکی را در کشور نداریم اما نمیتوان تخطئه کرد چون آن تشکیلات حمایت قانونی شده و مجوز هم دارد.
وی با بیان اینکه تهدید گذشته فرصت امروز شده است، افزود: اگر هوشمندانه درباره این بازاریابی عمل کنیم برای بهبود کسب و کار میتوان آر آن استفاده کرد و در صورتی که تصور غلطی داشته باشیم فضای بد گذشته تکرار میشود.
بحرینی بیان داشت: کالاهایی که در بازار یابی شبکه به فروش میرسد باید مشابه عینی در بازار داشته باشد و یا اینکه مرجعی یا دولت گواهی دهد ابن قیمت غیرواقعی نیست در حالی که انجام نمکی شود و همین نقطه ضعف است.
وی در ادامه آماری از درصد عرضه محصولات شرکتهای بازاریابی شبکه در سبد فروش اینترنتی افزود: ۲۶ درصد آرایشی، ۲۳ درصد پوشاک و ۲۰ درصد نیز مواد غذایی که ۶۳ درصد کالایی که در شبکه آرایشی و بهداشتی، ۹۳ درصد پوشاک، ۱۰۰ درصد وسایل جانبی ورزشی و ساعت که به فروش میرسد خارجی است.
این استاد اقتصاد با اشاره بر اینکه بازاریابی شبکهای تنها به یک جهت گیری و راهبری نیاز دارند تاکید داشت: اگر بسترسازی بازاریابی شبکهای برای کالاهای خارجی باشد یعنی کاری برای کشور انجام ندادهایم، بستر بسیار مناسبی را فراهم کردیم که یکی از همین شرکتها با وجود رکود موجود در کشور ۴۵ میلیارد تومان فروش داشته است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: حدود ۶۸۰ هزار نفر عضو بازاریابی شبکه شدهاند و سود پورسانت برخی از آنها تا ۶۰ درصد هم رسیده است نشان از حرت ای نوع بازار یابی به سمت نامشروع است.
وی بیان اینکه داشتن گواهی کیفیت و قیمت برای کالاهای ارائه شده از سوی شرکتها الزامی باید باشد، گفت: به شرکتهای بازاریابی شبکهای توصیه میکنم در راستای خدمت به کشور و بهبود اقتصاد فعالیت کنند و از مسئولان میخواهم کالاهای توزیعی در شبکه دارای گواهی کیفیت و قیمت باشند.
بحرینی در انتها به بخش شرعی در این نوع بازاریابی اشاره داشت و عنوان داشت: هر کس باید فتوا را از مرجع تقلید خود بگیرد و نمیتوان هر فتوا را عمومی کرد که البته مصداق برخی فتاوای زیان اولیه است.
تــوجـه
- لطفا نظرات خود را فقط در مورد همین مطلب بنویسید
- لطفا نظرات خود را به فارسی تایپ نمایید
- لطفا سعی کنید نظرتان مختصر و مفید باشد
- به نظرات دیگر کاربران احترام بگذارید